Denkkracht maakt Utrecht Science Park (Uithof) werkplek voor iedereen

Twee van de vijf pitches over het vergroten van arbeidsparticipatie op het Utrecht Science Park worden binnenkort verder ontwikkeld. Dat bericht Etienne Lammens, adviseur bij Prae Advies en Onderzoek en trekker van het project USP-Inclusief. In dit project werken de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht en het Universitair Medisch Centrum Utrecht samen om meer banen te creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op het Utrecht Science Park (USP).

In het kader van de participatiewet moeten in de periode tot 2024 in totaal 125.000 mensen een functie krijgen, waarvan ruim 400 door de drie onderwijsinstellingen op het USP. Denkkracht werd 24 augustus jl. gevraagd ideeën te pitchen over hoe deze mensen op de Uithof ingezet kunnen worden in duurzame functies die bijdragen aan de onderwijs- en onderzoekstaken van de instellingen en een levendige en bereikbare Uithof.

Tijdens deze avond werden vijf uitgewerkte oplossingen gepitcht. Inmiddels laat Prae weten dat ‘Thuishof’ (een huiskamer op de Uithof) en de verbeterde bezorgdienst voor interne post, verder zullen worden uitgewerkt in een quick scan met vijf globale businesscases. Uiteindelijk kiezen de instellingen daar twee uit om in pilots te realiseren. Halverwege 2018 moeten de projecten draaien, en zo mogelijk uitgebouwd worden. Er zijn voor de pilots geen targets op het aantal plaatsingen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De instellingen willen vooral leren hoe ze hierop kunnen samenwerken, maar ondertussen is natuurlijk elke gerealiseerde werkplek meegenomen.

DeBroekriem breidt uit!

Onlangs hield Denkkracht Utrecht een Denkkrachtcentrale bij Stichting DeBroekriem, een platform voor en door werkzoekenden. De centrale vraag vanuit DeBroekriem was: ‘Hoe kunnen we DeBroekriem als community laten groeien en verschillende groepen met elkaar een netwerk laten vormen?’ Voor de verschillende onderdelen van DeBroekriem community bedacht Denkkracht Utrecht aansprekende verbeteringen voor de netwerk- en communityvorming.

Enkele adviezen die hieruit voortkwamen waren:

  • Betrek en bedank vrijwilligers bij en voor het gezamenlijke succes van DeBroekriem.
  • Maak vrijwilligers ambassadeurs van DeBroekriem en zet ze in voor target marketing om bepaalde groepen potentiële deelnemers aan te trekken.
  • Communiceer ook aan bedrijven en organisaties wat DeBroekriem voor hen kan betekenen.

Pieter Vermeer, oprichter van DeBroekriem, vertelt dat ze gelijk aan de slag zijn gegaan met een van deze adviezen. ‘Als vrijwilligers DeBroekriem verlaten, krijgen ze een certificaat mee. Voorheen stonden daar alleen de evenementen op die zij zelf hadden georganiseerd. Nu laten we ook expliciet aan hen weten hoeveel deelnemers van DeBroekriem een baan hebben gevonden in de periode dat zij vrijwilliger waren. Daar hebben zij immers ook aan bijgedragen.’

Daarnaast kwam tijdens de Denkkrachtcentrale ter sprake dat live bijeenkomsten niet de enige manier hoeven te zijn om de community te bouwen. Hoewel DeBroekriem zich sterk profileert als een offline community (‘LinkedIn maar dan in het echt’), kan langskomen voor sommige mensen een te grote stap zijn. Door middel van filmpjes, op een eigen YouTube-kanaal, kunnen potentiële deelnemers en organisaties de gezichten achter de DeBroekriem leren kennen. Vermeer vertelt dat ze in de komende dagen de eerste filmpjes opnemen. ‘Het komt deze maand nog online. Zo zijn wij. Gewoon doen.’

Sinds ons bezoek bij DeBroekriem heeft de organisatie grote stappen gezet. De impact, in de vorm van evenementen, is dit jaar met 25% gegroeid. Door deze groei in activiteiten, evenementen en de organisatie als geheel zoekt DeBroekriem versterking van het (betaalde) team. Vermeer: ‘Jullie hebben ons zoveel huiswerk gegeven. En we hebben de rijkdom van de frisse denkkracht van jonge mensen gezien. We kunnen niet elke week op zaterdag met 20 jonge mensen om tafel. We willen zo’n frisse blik permanent in onze organisatie. We zoeken iemand die net afgestudeerd is en super pro-actief is.’